Sunday 11 May 2008

Mine fem favoritt skurker

Lager en av disse listene og jeg.

1 Jokeren.

Før så var det Jack Nicholson jeg likte best men over årene jeg har begynte å like Mark Hamill mye mer. Hans stemme klarer på en eller annen måte å gi oss en fantastisk psykotisk latter til Batmans erkefiende. Skaperne av tvserien og tegnefilmene lykkes også veldig bra i å gjøre å gjøre figuren både skummel og morsom. Spesielt en tilbakeblikks scene i filmen "Batman Beyond" viser den animerte Jokeren på sitt ondeste.

2 Mr Hyde.

Det er noe med denne karen jeg bare elsker. Han er bare så herlig drittsekk og hjerteløs. Figuren har blitt spillt mange ganger i flere filmer, men den beste tolkningen av denne figuren er i 1932-versjonen, herlig spilt av Fredrich March. Også meget flott jobb på forvandligscenene og sminken.

3 Chucky

Morderen i dukkeform fra Child's Play filmene skremte nok et par unge seere i sin tid. At en av lekene dine skulle komme til live og prøve å kjøre en kniv i deg, det må jo være et barns verste mareritt. Desutten gir Brad Douriff oss også en veldig bra stemme til den morderiske dukken. Spesielt den onde latteren før han kverker noen.

4 Dommer Doom

Uff, dette var en fyr som virkelig skremte meg mer en noen annen da jeg så Roger Rabbit som barn. I en verden der mennesker og seriefigurer lever sammen fungerer han som dommer, jury og bøddel for de seriefigurene som blir arrestert. Og henrettelsen består i av at han dypper de stakkars figurene i syre mens livet deres sakte ebber ut og de klynker om hjelp. Virkelig en hjerteløs og kald mann, og spesielt ekkel blir han når han viser sitt sanne jeg mot slutten av filmen.

5 Jason Voorhees

Jason er et vansiret, deformert og råttent beist av en mann. I kledd skitne filler og gammel ishockeymaske slakter han i Fredag den 13ende-filmene dumme tenåringer som har sex, drikker eller røyker på hans mors gamle arbiedsplass, sommerlerien Crystal Lake. Besøkerne fjerner han systematisk(og kreativt) ved bruk av øks, høygaffel, telt plugg og selvsagt den trofaste macheten. Dog figuren mistet noe av skummelheten da de begynte å lage filmer hvor han er i verdensrommet og blir til cyborg.

2 comments:

Jonas Larsen said...

Da var Hammils Joker oppe hos meg også :-) Enig, latteren hans er herlig psykotisk.

Og forvandlingsscenene i Jekkyl og Hyde /1932/ er veldig bra med tanke på produksjonsåret.

Torgeir Trapnes said...

Jason ja. Merkelig type det.
Har ikke sett Fredag den trettende-filmene, men så ham i "Freddy vs Jason" og "Jason X", tror jeg den het.