Sunday 4 January 2009

Filmer i 2008

Jaja, får vel duke opp med en av disse listene jeg og. Det er liste over filmer jeg har sett på kino dette året.

Den siste revejakten
Artig liten retro-film. Skuespillerprestasjonene er bra utført og dialogen flyter bra. Ser at det er lagt arbeid i å få til sytti-talls stemningen som jeg elsker. Vel utført.

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystall Skull
Indy 4 innfrir alle mine forventinger, Harrison Ford viser at han fortsatt har teken samt gjør Speilberg. Liker hvordan 50-tallet er tatt helt på kornet med kommunister, sci-fi elementer og motorsyklister med lærjakke og fettsleik. Fine referanser til de forrige filmene og her og der. Gjensyn med Marion er også noe jeg likte godt. Noen småting som muligens kunne vært endret på men ellers en herlig film fra begynnelse til slutt. Appropå slutt så er den også ganske bra utført, kan funke som begynelse på en ny oppfølger men på samme tid som en verdig konklusjon på filmserien.

The Dark Knight
Jøssenamn for en oppskytt film. Verdens beste film? Pøh, er ikke en gang den beste Batman filmen. Det er den første fra 1989 som er det. Allt jeg elsket ved den ser denne filmen ut til å mangle. Ikke noe særlig minneverdig filmmusikk, ingen interesante kulisser eller særegen registil. Dessuten er den altfor lang. Hva skuespiller prestasjoner gjelder så er den ganske bra dog. Er noe med Bales Batman som skurrer litt her men Aaron Eckhart gjør en fantastisk rolle som Harvey Dent. Bare synd at når han endelig blir Two-face så er filmen nesten over.
Jokeren her var noe som ikke falt i smak for meg. Han ser ut som en boms og mangler den herlige karismaen som Nicholson og Hamill hadde.

Jungeldyret Hugo på ville veier
Artig gjensyn med en barndomshelt. Litt skuffende at de har valgt bruke data animasjon istedet for håndtegnet for det gjør at den mister noe av den flotte og spesielle stilen de to første hadde. Allikevel er det en underholdene film med artige øyeblikk.

2 comments:

Anonymous said...

Fin liste; "Den siste revejakta" er en film jeg kunne fått med på min egen og. Kanskje jeg skal oppdatere den litt eller noe seinere.

Jeg likte The Dark Knight veldig godt, men er helt enig i at den ikke er verdens beste film (som jeg faktisk har hørt en del ganger siden fjor sommer). Det jeg likte best med den var at Batman ikke er en helt blant Gothams borgere, men at de frykter ham og mistenker ham for ulike ting. Slik er det i en del av tegneseriene jeg har lest.

Skal forresten få lest mer av de eldre Batman-historiene, på høy tid nå. Mulig det endrer mitt syn på filmen (ettersom jeg stort sett har lest seriene av Jeph Loeb, Tim Sale, Frank Miller, Alan Moore, Brian Bolland osv. I tilegg til "Mad Love" som jeg setter som en av de aller beste seriene.

Alex. G said...

Ja, det at borgene ikke trodde han var en helt men fryktet ham var jo også i den første filmen hvor innbyggerne til å begynne med trodde han var en slags overnaturlig skapning.
Dark Night er dog en BRA film. Selv om noen kan tolke at jeg mener noe annet ovenfor. Den er bare ikke så utrolig fantastisk som så altfor mange skal ha det til.
Den er ihvertfall ikke bedre enn Gudfaren, Raiders of the lost ark eller den første Batman filmen.